Mysterieus probleem in appartementsgebouw

Dit is het verslag van de behandeling van een uitzonderlijk technisch probleem.

Voor mij was het een leerrijke ervaring. Erover lezen is natuurlijk niet hetzelfde, maar ik hoop dat er iets uit valt te halen voor je eigen professionele activiteiten.

Een vreemd probleem

Een tijdje geleden werd ik gebeld door en syndicus met een vreemd probleem.

afb 1afb2

Het betrof een appartementsgebouw waar bewoners, aangesloten op de voorlaatste stijgleiding voor warm water, op willekeurige momenten van de dag, koud water kregen. Terwijl de mensen aan het uiteinde van de installatie geen klachten hadden.

Mijn eerste reactie was een controle van instellingen op de regelaar, van het hydraulische ontwerp en van de laadpomp en circulatiepomp voor sanitair warm water.

De circulatiepomp voor het sanitair warm water haperde. Ze bleef soms hangen. Ze werd vervangen, maar daar was het probleem niet mee opgelost.

afb3

Hypothese

Bij de oplossing van een dergelijk probleem probeer ik een theorie te verzinnen die alle symptomen kan verklaren.

Als jonge technicus was ik gemakkelijk geïntimideerd door de schijnbare complexiteit van een probleem. Mijn ervaring stelt me nu gerust dat de oorzaak achteraf banaal zal blijken.

De eerste theorie die ik kon bedenken was een probleem met de doorstroming in de probleem-kolom. Ik ging na of er iets fout was gegaan bij de bouw van de installatie.

afb4

Veel moeizaam geopende technische schachten later, bleek dat allemaal orde. Damn it! 🙂

Draadloos meetsysteem

Zelden heb ik ondervonden dat comfortklachten ongegrond of overdreven waren. Toch lijkt het me altijd nuttig om te testen in hoeverre klachten overeen komen met mijn eigen vaststellingen.

Daarom sloot ik mijn draadloos meetsysteem aan op verschillende punten in de installatie.

afb5

afb6

Hoewel de metingen tonen dat de laatste stijgleiding niet helemaal blijft gespaard, lijkt het probleem zich inderdaad vooral in de voorlaatste kring voor te doen.

De ketel doet zijn werk, de laadpomp en de circulatiepomp eveneens, geen verdekte afsluiters te vinden,…

Kortsluiting

De enige waarschijnlijke theorie leek een kortsluiting tussen het koud- en het warmwatercircuit.

afb7

Ik dacht die te zullen vinden in een wasautomaat of in het leidingsnetwerk zelf. Tal van geopende wanden en plafonds later had ik nog altijd niets gevonden.

De meetpunten werden aangepast als volgt:

afb8

afb9

Wasserij

De temperaturen in bovenstaande grafiek werden geregistreerd in de voormiddag. Wanneer ik in de namiddag ter plaatse was om het probleem te onderzoeken, waren de temperaturen op alle meetpunten opnieuw normaal.

In het gebouw is er een wasserij die enkel in de voormiddag open is. Door de timing van het probleem werd mijn aandacht gevestigd op het waterverbruik van de wasmachines.

Ik geloofde nog steeds in de theorie van een kortsluiting en begon te vermoeden dan die werd geactiveerd door een drukdaling in het warmwatercircuit, tijdens de werking van de automaten in de wasserij.

Lavabokraan

In het leidingnet zelf kon ik geen kortsluiting vinden. In de wasautomaten evenmin. Daarom daagde de veronderstelling dat ze zich in een kraan zou bevinden.

afb9afb10

Om die veronderstelling te testen sloot ik alle shellkraantjes voor het koud water af in de appartementen op de probleem-kolom.

Vervolgens simuleerde ik waterafname door de wasserij.

Dan ging ik terug naar de appartementen om de shellkraantjes, één voor één, terug open te zetten terwijl ik met mijn hand de temperatuur van de warm-wateraansluiting registreerde.

Uiteindelijk kwam ik terecht bij een lavabokraan die koud water in de warmwaterleiding injecteerde. De kortsluiting was zelfs hoorbaar.

Na vervanging van de kraan toonde de metingen dit:

afb11

Een dergelijk probleem had ik nog niet meegemaakt. Hoewel het achteraf zinloos bleek, voelde ik me genoodzaakt tot de tijdrovende opening van vele technische schachten. De zoektocht heeft uiteindelijk dan ook 25u geduurd.

Is dit verslag interessant? Heb je zelf ervaring met bizarre problemen? Laat het weten in het tekstvak hieronder.

En nodig me eens uit als je denkt dat dit meetsysteem je kan helpen bij de oplossing van je eigen problemen.

Voor vakmensen: we werken aan een website ter ondersteuning van brandertechniekers. We hebben graag de mening van andere technici. Daarom stellen we 4 korte vragen: https://nl.surveymonkey.com/r/JGTBXDT
Het kost amper 3 minuten om ze te beantwoorden. De vragen geven ook wat informatie over de bedoeling van het project.

Deel dit artikel met jouw LinkedIn contacten, Facebook vrienden, Twittervolgers en Google+ circles via de share knoppen hieronder, zodat mensen in jouw netwerk van deze informatie profiteren.

27 Comments

  1. Guy Vos

    Ook in gewone huizen een probleem.
    Meestal bellen de mensen na het plaatsen van een nieuwe gasdoorstromer. plaatsen ze zelf nog een goedkope thermostatische kraan op het bad, en prijs natuurlijk. Geen terugslagkleppen in de kraan.

    • Naam bedrijf of organisatie: Vos Guy bvba
  2. Ron Sleijpen

    Duidelijk verhaal, maar ik zag niet of het probleem meteen bij ingebruikname optrad of pas enige tijd later. was het enige tijd later dan had al veel zoekwerk achterwege kunnen blijven…toch?
    Het gevalletje mengkraan die koud water naar de warmwaterleiding injecteert kom ik met enige regelmaat tegen. Vandaar dat dat het een van de eerste dingen zou zijn geweest waarnaar ik gezocht zou hebben….maar dat is ook alleen omdat ik er al ervaring mee had en het regelmatig voorkomt. In de eerste instantie dacht ik aan een terugslagventiel wat haperde..maar zag deze niet in de tekening terugkomen. Ervan uitgaand dat deze niet gebruikt zijn(alhoewel ik die wel in de installatie toegepast zou hebben) dacht ik als tweede aan een defecte kraan…en zo was het ook.

    Wel een mooi verhaal om te lezen, interessant ook.

    Bij een volgend probleem wat ik tegenkom zal ik die ook posten..

    Groet, Ron Sleijpen

    • Naam bedrijf of organisatie: Pasmans Gasgarde Maastricht NL
  3. Joeri Vermeulen

    Zeer interessant om te lezen. En mee te nemen in eigen ervaringen. Goed en duidelijk opgebouwde tekst.
    Bedankt om dit te delen!

        • Beste Walter,

          Dit fenomeen heb ik laatst ook gehad.
          Klant klaagt dat het water in de douche lauw is.
          De ketel betreft een buderus gb162T40
          heb controle gedaan in monitormenu en boiler stond op 60° dus daar was geen probleem.
          douchekraan opengezet en terwijl op de andere kranen gevoeld en uiteindelijk kwam ik uit bij de thermostatische badkraan die koud water mengde bij het warm zodat het lauw werd; kraan afgekoppeld en 2 stoppen er op en probleem was opgelost.

          • Naam bedrijf of organisatie: dre weterings
          • Walter Van Noten

            Dag Dre,
            Na plaatsing van dit bericht bleek dat er meerdere technici al een gelijkaardig probleem waren tegengekomen. Jij dus ook. Voor mij was het de eerste keer.

      • Steven

        Leuke samenvatting van je probleem en interessante conclusie.
        Ik heb eens een keukenkraan met spook-gedrag (warm-koud) gehad en na onderzoek bleek tussen het terugslagklepje van de inbouw badkraan een steentje te zitten. Warm water afsluiten en alle kranen gaan testen.

        • Naam bedrijf of organisatie: Fout elements
        • Walter Van Noten

          Na plaatsing van dit bericht bleek dat er meerdere technici al een gelijkaardig probleem waren tegengekomen. Jij dus ook.
          Hartelijk dank voor je reactie!

        • Dennis Klein Overmeen

          Ik ben dit probleem zelf nog niet tegengekomen.

          Dus zeker een interessant artikel 🙂
          Zo zie je maar dat soms voor moeilijk lijkende problemen de oplossing zo simpel kan zijn.

          In mijn begin jaren hadden we een waterverlies op een cv installatie van een serviceflatje.

          Iedere meter leiding nagekeken, niks te vinden.
          Mijn toenmalige baas ging dan eens mee.
          Die vrouw vroeg ons of wij eerst een kop thee lusten.

          Ze liep dan naar de radiator in de keuken, en pakte water via de aftapper van die radiator 🙂 :-).

          We hebben die vrouw dan maar duidelijk gemaakt dat dat niet de bedoeling was.

          • Wim

            Aaah, een “plezant” probleempje, dat is lang geleden.
            Meestal heb je bij oudere gebouwen het probleem dat er geen terugslagkleppen gemonteerd werden op SWW- en SKW-voedingen per appartement en dan kan je zulke situaties tegenkomen, zeker als er enkele “doe-het-zelf”-huurders en eigenaars de meest belachelijke en goedkope kraancombinaties monteren of de installatie gebruiken waarvoor ze niet ontworpen zijn.
            Een thermostatische badkraan gebruiken als voeding voor wasmachine is maar één voorbeeld.
            Een aflaatkraan van de cv-installatie gebruiken om je auto te wassen is ook een mooi voorbeeld….en dan maar zoeken waar dat waterverlies op de installatie zit!

            Als ik mij niet vergis, is dat gebouw een jaar of 10 geleden gerenoveerd?
            Dan was het aangewezen om ineens de nodige keerkleppen te monteren, al is het maar om zulke problemen te voorkomen.

            Toch mooi opgezocht en opgelost.

              • Walter Van Noten

                Dag Wim,

                Een aflaatkraan van de cv-installatie om de auto te wassen 😀
                Laat ons zeker weten als je meer van die verhalen hebt!

              • Dieter Acquet

                Best wel interessant.

                Ik zou echter de voorlaatste stap hebben overgeslagen en meteen de kraan hebben vervangen.
                Vermoedelijk weegt de kostprijs van de werkuren om alle shellkranen te sluiten niet op tegen het vervangen van een lavabomengkraan.

                Wel een super diagnose!

                • Naam bedrijf of organisatie: Engie - Cofely
                • Walter Van Noten

                  Dag Dieter,

                  Een terechte opmerking, hoewel de procedure met de shellkraantjes niet lang duurde.
                  Het was echter mijn opdracht om de oorzaak van het probleem aan te tonen, niet om het op te lossen. De vervanging van de kraan gebeurde uiteindelijk door een plaatselijk technische dienst. Ik wilde dan ook bijna 100% zeker zijn over de precieze locatie van het probleem (1 specifieke kraan op de kolom).

                • Richard Ectors

                  Het omgekeerde probleem heb ik wel al meegemaakt. Warm water uit de koud waterkranen.
                  Een inbouw thermostaatkraan in de douche voorzien van 2 afsluitkranen voor de hand- en hoofddouche waar de terugslagkleppen vastzaten was hier de oorzaak.

                  Groetjes

                  Richard Ectors

                  • Top artikel! Ik heb ook zoiets eens voorgehad met een vast ingesteld mengkraantje aan een kuisstation van Ecolab. Ik heb toen terugslagkleppen gezet op koud en warm aanvoer van dat mengkraantje. De moment dat je de oorzaak vindt…. Dan ga je door een muur…

                    • Naam bedrijf of organisatie: Remesco
                  • Dit probleem kom ik wekelijks tegen, lauw of koud water, klanten denken altijd dat het de ketel is maar is altijd een mengkraan of thermostatische kraan die inwendig koud water meeneemt

                    • Naam bedrijf of organisatie: Easykit
                  • Hey

                    Heb ook zoiets meegemaakt. Te weinig ww aan de badkraan wegens kortsluiting in die kraan als hij open stond. De renovatie van de leidingen gaven meer weerstand op ww leidingen. Oplossing was een andere kraan….

                    • Naam bedrijf of organisatie: EMZ Maarten Paulissen
                    • Walter Van Noten

                      Dag Maarten,

                      Als ik dat had geweten, dan had je me flink wat tijd kunnen besparen 🙂
                      Uit andere reacties blijkt ook dat het fenomeen niet ZO uitzonderlijk is.
                      Voor mij was het nieuw.

                    • dewulf harry

                      dit probleem heb ik al meerdere malen voorhad, een terugslagklep per appartement warm en koud water sectioneerd hun problemen tot privatieve kavel en heeft dan geen invloed meer op de collectieve zaken.

                      spijtig genoeg nog teveel appartementen zonder…

                        • Walter Van Noten

                          Dag Harry,
                          Bedankt voor je reactie. Prima idee van de terugslagkleppen. Daarmee had dit probleem zich natuurlijk niet kunnen voordoen.

                        Geef een reactie

                        Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *