7 fundamenten van een betere ik (I)

smiley-svg

Ik ben nu veel gelukkiger dan enkele jaren geleden.

Als je dat leest zou je kunnen denken dat ik ooit het slachtoffer was van omstandigheden. Dat ik mijn job was kwijtgeraakt, relationele problemen had of een financiële kater.

Mijn ervaring is dat dergelijke omstandigheden meestal een secundaire rol spelen in mijn beleving van welzijn en geluk.

Die gevoelens hebben, geloof ik, veeleer een biochemisch karakter.

In verschillende biochemische toestanden ziet de wereld er totaal anders uit. In de ene heeft het leven geen zin meer, in de andere zie je alleen maar opportuniteiten.

Ik tekende voor mezelf op, hoe ik mijn welzijn in de voorbije jaren kon optimaliseren.

Elk van deze optimalisaties veroorzaakte een opmerkelijke verandering. Gecombineerd zijn ze meer dan de som van delen. Samen zorgden ze voor een spectaculaire verbetering.

Ik moet toegeven dat ik nooit heb nagedacht over strategieën om gelukkiger te worden (wel over meer succes, prestige…). Het netto resultaat is hetzelfde: ik ben gelukkiger

De optimalisaties die ik hieronder opteken druisen, vreemd genoeg, vaak in tegen de gevestigde waarden. Mogelijk moest ik daarom tot mijn veertigste sukkelen vóór ze te ontdekken.

Daarom wil ik ze delen: Anderen kunnen misschien leren van mijn fouten en van de inzichten die ik hieronder beschrijf.

Een betere wereld begint bij jezelf en een betere ‘ik’ begint bij deze 7 fundamenten

1 Meditatie

Op 14 augustus 2014 begon ik te mediteren. De impact van deze nieuwe gewoonte op mijn welzijn maakt die startdatum onvergetelijk.

Als rationeel ongelovige, ben ik ongeïnteresseerd in zweverige esoterisch nonsens. Ik was weliswaar gefascineerd door getuigenissen die ik links en rechts opving, maar veronderstelde dat het ging om een zuiver spirituele oefening en hielt de boot af.

Waarom ik uiteindelijk toch met meditatie experimenteerde en de manier waarop dat mijn leven veranderde, vertel in de video onderaan.

Het effect was onmiddellijk. De ROI is onmetelijk.

Wij aanbidden onze huisdokter. We vinden hem een genie en hij heeft ons allemaal meer dan eens gered. Ik geloof dat zijn vaardigheden als heler met kop en nek boven die van zijn collega’s uitsteken.

Hij is erg ruimdenkend, maar ik kan me niet voorstellen dat hij ooit over meditatie zou beginnen.

Het deed mij inzien dat de wetenschap en de traditionele geneeskunde nog meer inzicht kunnen krijgen in ons fysieke en mentaal welzijn.

2 Actualiteiten

Ik open destandaard.be , en daar staat “WOIII is uitgebroken”. Ik ben een inzinking nabij terwijl ik snel de deredactie.be controleer. Die toont een foto van een kernexplosie…

Het blijken allebei opiniestukken te zijn. 🙁

James Altucher vat het zo samen:

I’ve worked in the newspaper, so I know what happens in the news zone. You’re basically told “Find the thing that’s going to scare people the most and write about it in a scary fashion as possible.” It’s like every day it’s Halloween.

In de laatste jaren werd ik me steeds beter bewust van het nadelige effect van een eindeloze stroom slecht nieuws, doemdenken, worst case scenario’s, waardeloze meningen en voorbarige interpretaties op mijn belevingswereld en mentaal welzijn.

Het nieuwsjaaroverzicht van 2014 was de spreekwoordelijke druppel.

Amper één week nadat ik had afgehaakt, was het effect op mijn geestelijke gezondheid verbluffend. Ik voelde minder angst, agressie, cynisme en pessimisme…

Allemaal symptomen van een verzuurde samenleving.

Niet alleen Altucher maar de meeste invloedrijke bloggers die ik bewonder, waarschuwen hun publiek voor actualiteiten en de manier waarop nieuwsagentschappen garen spinnen bij slecht nieuws, dat wordt geconsumeerd als een sinistere vorm van entertainment.

Seth Godin in “cable news”:

The world is safer (per capita) than ever before in recorded history. And people are more frightened. The rise of the media matches the rise of our fear.

Ik groeide op met het geloof dat het volgen van de actualiteiten een soort van burgerplicht is.

Gaandeweg ontwikkelde ik een actualiteitenverslaving. Soms had ik, onbewust, nog voor ik goed en wel voor mijn computer was gaan zitten, de URL van een actualiteitenwebsite ingetypt. Een vorm van uitstelgedrag.

3 Voeding

Meditatie maakte mij bewust van het optimalisatiepotentieel en ik wist zeker dat er op het vlak van voeding nog wat te rapen viel.

Mijn relatie met voeding was altijd een beetje problematisch: ik was een zwaarlijvig kind en kampte in mijn volwassen leven met suikerverslaving.

Op latere leeftijd had ik ook mijn recreatief alcoholverbruik te weinig onder controle. Bovendien was mijn energieniveau te laag.

Ik studeerde over voeding, begon te experimenteren en boekte verbluffende vooruitgang.

Maaltijden bezorgden mij plots geen dip meer, maar integendeel een energiestijging. Zo iets had ik nog nooit meegemaakt. Een energie-dip na een maaltijd was, dacht ik, onvermijdelijk.

Straffer nog: mijn nieuwe voeding bezorgde me een ongekend gevoel van mentale rust en sereniteit. Eerlijk gezegd geloof ik dat ze mij slimmer maakt (in vergelijking met vroeger).

Wat ik leerde was vaak tegenstrijdig met de gevestigde waarden en zelf met de wetenschappelijke consensus. Aanvankelijk weigerde ik het zelfs te geloven.

De verbetering van mijn biochemische toestand en van mijn energieniveau was, na enkele experimenten, echter onmiskenbaar.

Nu geloof ik sterk dat regelmatige consumptie van suiker en geraffineerde koolhydraten, mij langzaam kapot maakte en me ondertussen van mentale functies en creativiteit beroofde.

Er is veel tegenstrijdig informatie over dit onderwerp en ik ben al helemaal ongeschikt om voedingsadvies te geven. Onderaan vind je een overzicht van de boeken die mij op het juiste spoor brachten.

Ze leerden mij kritisch te denken, te experimenteren en bewust te zijn van de invloed van elke hap  op mijn welzijn en op de parameters van mijn gezondheid (gewicht, vetgehalte, bloedwaarden,…).

wordt vervolgd…

Mijn voeken over voeding.

Begin met “The 4-hour body”. De volgorde is verder onbelangrijk.

  • The 4-hour body (Tim Ferriss)
  • Good Calories, Bad Calories: Fats, Carbs, and the Controversial Science of Diet and Health (Gary Taubes)
  • It starts with food (Dallas & Melissa Hartwig)
  • 8 Weeks to optimum health (Andrew Weil)
  • How to fail at almost everything and still win big (Scott Adams)
  • The Fast Diet (Michael Mosley & Mimi Spencer)
  • Mindless eating (Brian Wansink)
  • Keto Clarity (Jimmy Moore)
  • Blue Zones (Dan Buettner)

Hoe ik begon met meditatie en over de resultaten:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *